Over de VriendenLoterij Museumprijs - VVV Ameland

VriendenLoterij Museumprijs2024

Fantastisch nieuws: de iconische Paardenreddingboot en het Maritiem Centrum Abraham Fock zijn genomineerd voor de VriendenLoterij Museumprijs 2024! 🏆

Met de kracht van paarden heeft deze boot in het verleden al menig reddingsactie uitgevoerd, maar nu hebben we jouw ‘reddende’ stem nodig. Dit is dé kans om de unieke traditie van het Amelander reddingwezen extra in het zonnetje te zetten. Dus, heb je ooit genoten van een indrukwekkende demonstratie of bewonder je de kracht van onze viervoeters? Stem dan nu en galoppeer samen met ons naar de overwinning! 🐴💨

Stem en steun de Amelander Paardenreddingboot!

Over de VriendenLoterij Museumprijs 2024

Jaarlijks reiken het Cultuurfonds en de VriendenLoterij, in samenwerking met de Museumvereniging, de VriendenLoterij Museumprijs uit. Het museum dat uitblinkt in de categorie van dat jaar krijgt een bedrag van € 100.000 euro.

De jury stelt elk jaar de categorie van de Museumprijs vast. Sinds 2007 zijn er uiteenlopende categorieën geweest, van Kasteelmusea tot Beeldende kunst. Musea die voldoen aan de criteria kunnen zich aanmelden. De jury bepaalt vervolgens de genomineerde musea, waar het publiek op kan stemmen. Het museum met de meeste stemmen aan het einde van de stemperiode wint de VriendenLoterij Museumprijs.

Het thema voor 2024 is ‘Levende tradities: immaterieel erfgoed en musea’. Immaterieel erfgoed zijn de festiviteiten, rituelen, ambachten, gewoonten en gebruiken die we koesteren en van generatie op generatie overdragen. Musea spelen daar een belangrijke rol bij.

Het Martiem Centrum Abraham Fock is met de Paardenreddingboot genomineerd voor deze prijs. Met jouw stem kunnen we deze bijzondere Amelander traditie in de schijnwerpers zetten en naar de overwinning helpen. Stemmen is mogelijk van maandag 21 oktober t/m vrijdag 8 november. De winnaar van de cheque van € 100.000,- wordt op 14 november bekend gemaakt.