10 x leuke binnenactiviteiten op Ameland

Ameland; één van de plekken in Nederland met de meeste zonuren, maar ook op het mooiste eiland kan het weleens regenen.

Met een beetje creativiteit maak je van die natte dag een geweldige ervaring. Of je nu met jonge kinderen komt of samen met je partner, hier zijn verrassende en originele tips om een regenachtige dag op Ameland om te toveren in een avontuur:

10 x leuke activiteiten bij slecht weer op Ameland

1. Leer meer over het maritiem verleden van Ameland
  2. Ontdek het Natuurcentrum
  3. Beklim de Vuurtoren
  4. Ga puzzelen
  5. Duik in de geschiedenis
  6. Proef Amelander bier
  7. Ga indoor midgetgolfen
  8. Boek een wellnessbehandeling
  9. Warm op in één van de cafés
  10. Kook met Amelander producten

Tip 1: Bezoek het Maritiem Centrum

De storm mag buiten razen, binnen in het Maritiem Centrum ontdek je het verhaal van Amelands stoere redders op zee. Hier leer je alles over de redders van de Amelander kust.

Voor kinderen is er een interactieve tentoonstelling met filmpjes, oude reddingsboten en spelletjes. Voor volwassenen is het een boeiende reis door de geschiedenis van de Amelander zeevaart. Een bezoek aan dit centrum voelt als een avontuur op zich!

Tip 2: Ontdek het Natuurcentrum

Duik het Natuurcentrum in! Een leerzaam én leuk uitje voor jong en oud. Voor de kinderen is er een speurtocht langs aquaria vol kleurige vissen en indrukwekkende skeletten van walvissen.

Terwijl zij op ontdekkingstocht gaan, kun jij de fascinerende verhalen van Ameland lezen. Tip: vergeet niet het uitzicht vanaf de toren – zelfs met regen een geweldig panorama

Tip 3: Beklim de vuurtoren

De vuurtoren is altijd een aanrader! Binnen klim je de 236 treden. Onderweg kom je langs verschillende exposities en zelfs langs de kamer van de vuurtorenwachter. Eenmaal boven kun je geniet je van een prachtig, weids uitzicht. Een indrukwekkende ervaring!

Beklim de vuurtoren

Tip 4: Blijf binnen en ga puzzelen

Blijf in heerlijk je accommodatie en ga puzzelen! Met maar liefst 1000 stukjes, biedt de VVV Ameland-puzzel urenlang puzzelplezier. Perfect voor een rustige avond of een regenachtige dag. Leuk voor jezelf of als cadeau voor een Ameland-fan.

Bestel hem hier

Tip 5: Duik in de geschiedenis

Voor de historie-liefhebbers (jong en oud), is Museum Sorgdrager een fantastische plek om een stap terug in de tijd te doen. Dit museum vertelt het verhaal van Ameland, van de rijke walvisvaart tot het boerenleven. Ontdek de geschiedenis van het eiland!

Duik in het verleden

Tip 6: Proef Amelander bier

In Ballum bevindt zich de bierbrouwerij van Doeke en Eva Visser. Hier wordt bier op ambachtelijke wijze gebrouwen. Stap binnen bij de bierbrouwerij en ontdek één (of meerdere) van de op Ameland gebrouwen biertjes in het proeflokaal.

Tip 7: ga indoor midgetgolfen

De kleurrijke banen en de competitieve sfeer zorgen voor vermaak voor alle leeftijden, en het is de perfecte manier om een regenachtige dag door te brengen.
Tip: neem ook een kijkje in het streekproductenwinkeltje!

Tip 8: Boek een wellnessbehandeling

Een wellnessbehandeling: ideaal om te ontspannen en op te warmen. Terwijl buiten de wind raast, geniet je binnen van rust, luxe en verzorging. Het perfecte moment om te ontsnappen aan de elementen en jezelf te verwennen.

Tip 9: Warm op in één van de cafés

Er is niets fijner dan opwarmen in een knus café. Geniet van warme chocolademelk of een heerlijke kop koffie terwijl je gezellig een spelletje speelt. Een perfecte manier om de koude en regenachtige dagen door te brengen.

Bekijk de cafés

Tip 10: Kook met streekprodukten

Ameland heeft een gevarieerd aanbod in eigen streekproducten: het Amelands Produkt. Wat is er nou leuker dan op Ameland te koken met deze heerlijke producten! We hebben een aantal recepten voor je op een rij gezet.

Bekijk de recepten