Parel van Ameland - VVV Ameland

Parel van Ameland

Parel van Ameland: een heerlijke Amelandwijn, perfect passend bij het eilandleven.

Goed... de druiven van de wijn groeien dan misschien niet op Ameland, toch leveren ze heerlijke wijnen die qua smaak helemaal met het eiland leven geassocieerd kunnen worden.

Het verhaal van Parel van Ameland

Een paar jaar geleden ontmoette Egbert Reiing (van Wijnen van Egbert) Michele en zijn broer Fabio in hun wijngaard in Zuid-Italië. Ze werken er met de hand, hard en vol passie.

Toen hij hun wijnen proefde, dacht hij aan zijn oude droom: als ik ooit een ‘Amelandwijn’ wil maken, dan is dit het!

Een witte wijn, met de zuivere ziltige frisheid, zoals je die wilt drinken op een Waddeneiland in de zee. De rode wijn, met z’n volheid en subtiele kracht: het landleven op Ameland waar het kan stormen en woest tekeer kan gaan. Wat een geweldige wijnen! Als sommelier ben ik trots dat ik samen met mijn vrienden Michele en Fabio nu de ‘Ameland Parel Serie’ kan uitbrengen!

Parel van Ameland wijnen

Parel van Ameland Rood - VVV Ameland

Rood

Elegant en krachtig, maar ook zacht en toegankelijk. De druiven voor de Rode Parel komen van oude wijnstokken (sommige zijn meer dan 70 jaar oud), wat de wijn extra diepte en dimensie geeft. De hoogte van de wijngaarden is ook cruciaal, want de elegantie die deze wijn heeft is ook dankzij het verschil tussen de temperatuur overdag (36-38 graden) en ‘s nachts (16-18 graden), waardoor de druiven kunnen ‘bijkomen’ en niet gekookt worden waardoor ze moe zouden worden.

Parel van Ameland Wit - VVV Ameland

Wit

Deze wijn wordt gemaakt van de Coda di Volpe druif, ook een autochtone Italiaanse druif, die frisheid combineert met materialiteit. De Coda is een van de oudste druivenrassen van Italie en lange tijd (onterecht) ‘vergeten’ geweest. Nu weer in opkomst. De mineralen zijn heel mooi: dat komt doordat de wijnranken op vulcanische bodem staan en de mineralen als het ware direct uit de diepte van de aarde halen.

Parel van Ameland Rose - VVV Ameland

Rose

Gemaakt voor 100% Aglianico, van oude stokken, met 12 uur schilweking onder een lage temperatuur. Een ‘echte’ rosekleur met een fruitig boeket. In de neus hints van rood fruit en een lichte kruidigheid. Frisse en fruitige wijn met een goede zuurgraad, medium structuur en een mooie aromatische afdronk.

Parel van Ameland Riserva - VVV Ameland

Riserva

De druiven voor de Riserva Parel zijn van de Aglianico en komen van oude wijnstokken (sommige zijn meer dan 70 jaar oud) en vulkanische bodem. Een mooie geconcentreerde, rijpe Taurasi uit het fantastische jaar 2012, met grote complexiteit en elegantie, mooie fruittonen, iets aards, vijgen, pruimen, rijpe tanninen en veel lengte. In de volksmond genaamd: de Barolo van Ameland!

Proeverijen

De 'Parel van Ameland'-wijnen zijn wijnen welke Wijnen van Egbert speciaal uit Italië importeert en welke perfect passen bij het eilandleven. Proef deze vier unieke wijnen tijdens een proeverij en leer meer over de afkomst en onstaan van de Parel van Ameland. Tijdens de proeverij wordt er een bitesbordje geserveerd met Amelander streekproducten.

Lees meer over de Parel van Ameland proeverijen >>

Over Wijnen van Egbert

Wijnen van Egbert bied een ruim assortiment kwaliteitswijnen met veelal een biologische keurmerk, wijnen met een verhaal en uit de hele wereld. Naast de verkoop van wijnen verzorgt Egbert ook workshops, wijnproeverijen op ieder gewenste locatie en geeft hij graag advies over welke wijnen het beste je gerecht begeleiden.

Meer over Wijnen van Egbert >>