Het verhaal van KNRM beroepsschipper Willard  - VVV Ameland

KNRM beroepsschipper Willard

Willard (33) is een van de acht beroepsschippers van de KNRM in Nederland. Samen met alle vrijwilligers – één plaatsvervangend schipper en twaalf opstappers – redt hij mensen en dieren die op zee of op het wad in nood zijn.

365 dagen per jaar, 24 uur per dag en onder alle weersomstandigheden staan ze klaar als ze worden opgeroepen.  Willard: “Bij een alarmering vertrekken we binnen tien minuten, want op het water kan een klein probleem al snel een groot probleem worden.”

Verdrietige situaties

Naast die actie bij het Bornrif staat ook de zoekactie naar het in de zee vermiste Duitse meisje in 2020 in Willards geheugen gegrift. “We hebben een week lang naar haar gezocht, samen met de buurstations en een indrukwekkende vrijwillige vissersvloot. Uiteindelijk heeft de reddingsboot van Schiermonnikoog het meisje uit het water gehaald en hebben wij haar terug naar Ameland gebracht.” Ik ben niet zo snel geëmotioneerd, maar zo’n verdrietige situatie maakt op iedereen indruk. Binnen het team bespreken we dit en we houden elkaar goed in de gaten. Als schipper ga ik na hoe het met de bemanningsleden gaat, want als ze ergens mee zitten, wil ik dat weten.”

Binnen 10 minuten klaar voor vertrek

Samenwerking met andere stations is niet uitzonderlijk: de KNRM haalt bij een grote actie alles uit de kast. Buureilanden of andere stations in het binnen- en buitenland kunnen komen helpen en als het nodig is, wordt er een vliegtuig of helikoper ingezet. Maar gelukkig weten de reddingsstations in Ballum en Nes een reddingsactie bijna altijd zelfstandig tot een goed einde te brengen. Snel handelen is daarbij cruciaal: “Wanneer we worden gepiept door de kustwacht, moet iedereen direct in actie komen, zodat we binnen tien minuten kunnen vertrekken. In die tijd moeten we naar het station toe komen, onze pakken aantrekken, de boot opstarten en vertrekken.” Ondertussen belt Willard ook nog met de kustwacht voor informatie. Zij vertellen hem wat de situatie en de exacte locatie is. Hoe ernstig de situatie is, is volgens Willard altijd lastig in te schatten: “Laatst klonk iemand heel rustig, terwijl hij op een zinkend schip wel degelijk in gevaar was.”

Het verhaal van KNRM beroepsschipper Willard - VVV Ameland

Problemen op zee en het Wad

Mensen komen door verschillende redenen in de problemen op zee: “Door materiaalpech, een navigatiefout of doordat ze worden overvallen door slecht weer, waardoor ze te maken krijgen met harde wind en hoge golven.” Ook door eb en vloed ontstaan er soms problemen: “Met hoogwater zie je niet waar je kunt varen. Daardoor varen mensen zich soms vast en kan een roer zelfs afbreken.” Naast alle meldingen van de kustwacht heeft de KNRM op Ameland nog een belangrijke taak: patiëntenvervoer naar het aan de wal gelegen ziekenhuis. “Hier hebben we eigenlijk de Waddenhelikopter voor, maar die kan niet altijd de lucht in. Soms is het weer te slecht of staat de helikopter op een ander eiland. Dan brengen we de patiënt met de reddingsboot naar de overkant.”

Het verhaal van KNRM beroepsschipper Willard - VVV Ameland

Je leven op het spel zetten

Doordat de KNRM zich voor allerlei verschillende reddingsacties én patiëntenvervoer inzet, kan Willard ontzettend veel mensen helpen. “We doen het voor iedereen die op bezoek is, maar natuurlijk ook voor onze eigen mensen. Iedereen op het eiland kent wel iemand die eens op de reddingsboot heeft gelegen. Daarom is er veel waardering voor wat we doen.” Maar volgens Willard verdienen de vrijwilligers nóg meer waardering dan hijzelf: “We zetten ons leven op het spel voor een ander, maar voor mij is dat mijn werk en dus risico van het vak. De rest van mijn team doet dat vrijwillig, naast hun reguliere baan. Gebeurt er ’s avonds of ’s nachts iets? Dan moeten zij de volgende dag gewoon weer naar hun werk. En dat terwijl we nooit weten hoelang een reddingsactie gaat duren en of je überhaupt nog kunt slapen.”

Drie tips van Willard

Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar met een goede voorbereiding kun je een noodsituatie voorkomen en
misschien wel je eigen leven redden. Willard geeft daarvoor de volgende tips:

Tip 1

Bekijk het weerbericht
Bekijk niet alleen het weer op je huidige locatie, maar ook van je bestemming en de plekken die je onderweg passeert. Zelfs in een klein land als Nederland kunnen de weersverschillen groot zijn. Neem daarin ook de weersverwachtingen later op de dag mee.

Tip 2

Zorg dat je kaart of navigatieprogramma up-to-date is
Een papieren waterkaart is eigenlijk al niet meer actueel op het moment dat hij gedrukt is. Dat betekent niet automatisch dat een digitale kaart wél altijd up-to-date is. Dat hangt erg af van de frequentie waarin de leverancier updates verzorgt. Onthoud: als schipper ben je altijd zelf verantwoordelijk voor het gebruik van goede kaarten en dus het actualiseren ervan.

Tip 3

Draag een reddingsvest
Met een goedwerkend reddingsvest aan hadden veel verdrinkingsslachtoffers nog geleefd. In koud water heb je met een reddingsvest aan namelijk vier keer zoveel kans om te overleven. Overschat jezelf daarbij niet: ook de beste zwemmers kunnen verdrinken door een cold shock of oververmoeidheid.

Over de KNRM op Ameland

KNRM - VVV Ameland

Het redden en voorkomen van slachtoffers op zee en het ruime binnenwater, dat is de kerntaak van de KNRM.

Zeeman in nood? Surfer vermist? Zeiljacht met gebroken mast door harde wind? De redders en reddingsboten van de KNRM staan 24 uur per dag klaar om mensen te redden, bij elk weertype. Maar ook op het strand en in de duinen helpen de kustvoertuigen van de KNRM op moeilijk bereikbare plaatsen.

Ook op Ameland zijn de redders van de KNRM actief.

Lees meer over KNRM Ameland