Schoonste strand  - VVV Ameland

Schoonste strand

Donderdag 25 juli 2024 werden de prijzen voor het Beste Paviljoen van Nederland en de Schoonste Stranden uitgereikt.

Ameland nipt tweede!
De prijs voor het schoonste strand ging naar de gemeente Westland. Het strand van Hollum op Ameland was nipt tweede met slechts één honderdste verschil. Met een score van maar liefst 9.83 werd Strand Hollum daarmee wel het schoonste strand van Friesland!

Veel vrijwilligers zorgen ervoor dat het strand van Ameland zo schoon is. Voorbeelden hiervan zijn de schoonmaakacties van Juttersvereniging Ameland en de accommodatie Sier aan Zee. Burgemeester Leo Pieter Stoel prijst iedereen die helpt om de stranden schoon te houden: “Ik ben trots op iedereen die zich inzet om onze stranden schoon en veilig te houden. Vrijwilligersorganisaties, bewoners en gasten die afval oprapen en in de vele afvalbakken gooien. Samen houden we het schoon van zwerfafval en dat leidt al jaren tot een hoge score bij deze verkiezingen”.

Schoonste Strandverkiezing

Over de Strandverkiezingen

Schoonste strand verkiezing - VVV Ameland

In het verleden behaalde resultaten

• 2024 | Strand Hollum is verkozen tot het schoonste strand van Friesland en eindigt nipt 2e in de verkiezing voor het schoonste strand van Nederland
  • 2023 | Strandpaviljoen Sjoerd is verkozen tot het Meest Duurzame Strandpaviljoen
  • 2022 | Strandpaviljoen Sjoerd is verkozen tot het Beste Strandpaviljoen van Nederland
  • 2020 | Strand Ameland is verkozen tot het schoonste strand van Nederland met maar liefst een 10! (Voor het eerst in de geschiedenis van de Strandverkiezing is er een 10 toegekend!)
  • 2020 | Strandpaviljoen Sjoerd is verkozen tot het Meest Duurzame Strandpaviljoen

Schoonste strand verkiezing - VVV Ameland

Over de verkiezingen

De Strandverkiezingen worden jaarlijks georganiseerd door Strand Nederland en Rijkswaterstaat en worden ondersteund door:

• Food Inspiration,
  • Koninklijke Horeca Nederland,
  • de Nederlandse Kustvereniging
  • Blauwe Vlag/Green Key Nederland.

Er wordt gemeten op zwerfval vanaf de parkeerplaats richting duinovergang, ongeveer 25 meter rondom het strandpaviljoen en tot aan de vloedlijn.

Meer over de Strandverkiezingen